20 kwietnia

Ruch z uwagą vs ruch bezmyślny

0  komentarzy

Dzisiaj zapraszam Cię do zastanowienia się i poeksperymentowania ze swoją uwagą i brakiem uwagi w ruchu. Czy jest w ogóle jakaś różnica. Oczywiście, gdy świadomie podejdziesz do ćwiczenia, zaczniesz się poruszać do muzyki, albo nawet teraz, gdy mnie czytasz, to siłą rzeczy będzie to ruch bardziej z uwagą niż bez. Tylko, gdzie właściwie jest ta uwaga? Czy chodzi o uwagę na ciele, uwagę na ruchu, uwagę na oddechu? O to też z pewnością chodzi. 

Uwaga w różnych miejscach.

Ale gdzie jeszcze może być uwaga? W bardzo wielu miejscach. Może być na otoczeniu, w którym właśnie się znajdujemy, na drugiej osobie, z którą się spotykamy. Może być w domu, albo w pracy, albo nad morzem, gdy to właśnie tam wolelibyśmy być niż tu, gdzie właśnie jesteśmy. Może być w jakimś momencie w przeszłości, albo w przyszłości, gdy snujemy plany, albo marzymy. Albo może być przy jakimś problemie lub kwestii, która nas nurtuje. Albo w konflikcie, który przeżywamy. 

Nasz uwaga jest bardzo mobilna. Aby zauważyć, gdzie jest nasza uwaga, trzeba kawałek tej naszej uwagi oddelegować do obserwacji i tropienia samego siebie. Dobrze zacząć od takich zwykłych momentów. Gdy coś robisz, zastanów się, gdzie jest większa część Twojej uwagi. Czy jest jeszcze gdzieś? Przynajmniej na moment przenieś swoją uwagę do ciała. W jakiej jesteś pozycji, jak się czujesz w tym momencie, co robią twoje ręce, nogi, plecy? Jaki jest twój oddech? Czy zauważasz jakieś napięcia, albo innego rodzaju doznania? I jeśli w związku z tym poczujesz jakiś impuls, czy to do zmiany pozycji, czy do czegoś innego - możesz za nim świadomie pójść . Ale nie musisz.

Możesz na przykład rozpoznać w sobie chęć położenia się, ale jednocześnie coś właśnie robisz, jesteś w pracy i poprzestaniesz jedynie na zauważeniu danego impulsu czy danej potrzeby. Natomiast w innym momencie, gdy dajesz sobie czas na praktykę, możesz sprawdzić i za danym impulsem podążyć. Może puścisz muzykę i zaczniesz się poruszać. 

Przenieś uwagę świadomie do ciała

I co dalej? Czy uwaga cały czas jest w ciele, czy przemieszcza się? Czy wędruje do myśli, a może do uczuć, a może jest mocniej przy muzyce, w którą się wsłuchujesz? A może tańczysz do wyobrażonej choreografii? A może już się w wyobraźni przeniosłaś w jakieś piękne miejsce? A może teraz poruszając się jesteś kimś innym, czujesz się jakąś inną postacią którą tańczysz?

A jeśli jesteś uwagą w ciele, to gdzie? Czy obejmujesz uwagą całą swoją postać, czy jesteś bardziej w rękach i przedramionach, czy może przy jakimś bólu na plecach? A może w brzuchu, albo we włosach?

Gdzie teraz jesteś, gdzie jest Twoja uwaga? Nie badaj oczywiście wszystkiego na raz, choć możesz próbować. To są pewnego rodzaju inspiracje, kierunki, w których możesz podążyć i zbadać dla samej siebie.

A na koniec poeksperymentuj z ruchem ręką. Machaj ręką, dowolnie poruszaj, ale nie trzymaj w tej ręce swojej uwagi. Oczywiście część świadomości i tak będzie w ciele, ale zacznij się rozglądać, zastanawiać, co tam za oknem widać, albo czemu masz bałagan an półce. I poruszaj ręką. A teraz przenieś uwagę do ręki, spójrz na nią, albo zamknij oczy i czuj ją. I dalej nią poruszaj. I zastanów się, zwróć uwagę, czy jest jakaś różnica? Po prostu.

Zostawiam Cię teraz z twoim własnym ciałem, uwagą i zapraszam do eksperymentowania i komentowania.


Tag


Może to Ciebie zainteresuje

Moment mocy jest teraz

Moment mocy jest teraz
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch

Name*
Email*
Message
0 of 350
>